Het kapitalistisch gedrocht genaamd 'rusthuis'
'Vrijheid is alleen nog een recht voor wie jonger is dan 80' (Lybaert, 28 augustus 2020).
Roger Lybaert, een rusthuisbewoner die zijn gevoelens uit
via een opiniestuk om een duidelijke en krachtige boodschap te delen met de
wereld. Een opiniestuk over vrijheid die na lang strijden is verworven, om dan
op latere leeftijd deze gewonnen vrijheid zonder tegenstribbelen terug af moeten
geven. Ze zijn, zoals oude producten, out of date en worden het liefst
verwijderd uit de maatschappij (Lybaert, 2020).
Het is toch wel een krachtige boodschap die binnenkomt,
gevuld met sterke emoties die vooral negatief zijn van aard. Ik geloof dat
meerdere rusthuisbewoners, zoals meneer Lybaert, zich afgewezen voelen door de
maatschappij, als oud vuil gedumpt om plaats te maken voor het nieuwe. Het
illustreert vooral het pervers effect van ons huidig economisch systeem, waar
als je niet produceert, je eigenlijk geen of weinig waarde hebt en dus weggestopt
moet worden.
Ik hoor verschillende, vooral gefrustreerde stemmen binnen
mijn omgeving die ze zich uitlaten hoe de huidige coronamaatregelen deze groep
mensen volledig afsluit van de samenleving, gedoemd om in de eenzaamheid weg te
kwijnen. Uiteraard zeer begrijpelijk en natuurlijk ook terecht, daar kan geen
twijfel over bestaan. Maar meestal blijft het hier ook bij. De mensen laten
vooral zien dat ze kwaad zijn, dat er niets verandert, maar niemand (of toch
weinigen) benoemen het probleem zoals het echt is of hebben geen idee hoe het ooit
zover is kunnen komen. Corona en de daarbij horende maatregelen zijn niet het
probleem, maar vooral een gevolg van de indeling van onze maatschappij. Welke
rol hebben wij als deelnemer van deze samenleving? En waarom zijn rusthuizen
een ‘kapitalistisch gedrocht’ zoals in de titel beschreven? In deze blog
probeer ik hier een antwoord op te geven zodat jullie als lezers meer inzicht
kunnen verkrijgen over deze maatschappelijke kwestie en waarom meneer Lybaert samen
met zoveel andere rusthuisbewoners dit triestig lot noodgedwongen moeten
ondergaan.
Doel?
Een interessante vraag die we ons kunnen stellen is ‘welk
doel hebben rusthuizen binnen onze maatschappij’?
Een rusthuis is vooral een praktisch idee, een plaats/instelling
waar mensen op een oudere leeftijd kunnen (samen)leven met anderen en waar er
voor hun gezorgd wordt. In de meeste gevallen is dit omdat ze zelf niet meer in
staat zijn om voor zichzelf te zorgen en dus afhankelijk zijn van anderen om
deze zorg op zich te nemen. Vroeger nam het kerngezin, de kinderen van de ouder(s),
deze taak op zich. Het was ondenkbaar om je ouders “weg te steken” en eerder
vanzelfsprekend om je ouders binnen het gezin te laten wonen. Wat is er
veranderd?
Onze samenleving evolueert en is constant in beweging. Ons veeleisend
economisch systeem verwacht dat we steeds meer produceren, efficiënter gaan
werken. Om dit te bekomen moet iedereen zijn steentje bijdragen, we moeten
allemaal werken en liefst zo veel mogelijk ook. Wie niet werkt, hoort er niet
bij en wordt gezien als een “profiteur van ons gulle systeem”. Denk maar eens
aan de stereotypen rond werklozen, huisouders, mensen op de ziektekas, jongeren
en in minder uitgesproken mate gepensioneerden. Stuk voor stuk inefficiënt en
niet-productief, menselijke grondstoffen die weinig tot niets opbrengen.
Daarnaast zijn er ook verschillende standaarden waar we aan moeten voldoen: het
perfecte leven leiden zoals op sociale media, geld verdienen en constant
investeren, volop actief zijn, levenslang leren… Consumeren, consumeren, consumeren
tot we erbij neervallen is de boodschap. We zitten met een oneindige honger die
maar niet wordt gestild, en zorgen voor de ouderen draagt niets tot weinig bij tenzij
het systeem hier iets aan verdient. Deze evolutie laat vooral zien dat onze
economie door de jaren heen steeds meer tijd en energie van ons opslorpt,
kostbare tijd die de oudere generatie niet meer waard is volgens de
maatschappij.
Rusthuis als geldmachine
Natuurlijk zit er een hele markt achter het idee van een
rusthuis. Voor de verzorging van deze mensen heb je namelijk arbeidskrachten
nodig, op deze manier kan het systeem dus toch nog gebruik maken van deze ‘oudere
menselijke grondstoffen’. In de realiteit uit zich dit vooral in
privé-rusthuizen die, tot ergernis van de bevolking en de rusthuisbewoners, bijna
onbetaalbaar zijn met bovendien een gebrek aan kwaliteitsvolle zorg en ondersteuning.
Denk maar aan rusthuisbewoners die om 15.00 uur al in bed worden gelegd omdat
de verzorger geen tijd voor hen heeft, maaltijden die nergens op trekken, een
drastisch tekort aan verzorgingspersoneel die meestal ook nog eens uitgebuit en
onderbetaald worden, de pensioenen die bijlange niet voldoende zijn om deze
kosten te betalen, etc. Kortom, voorbeelden en nieuwsberichten zijn er genoeg
die deze problemen blootleggen, maar ze worden zelden benoemd zoals het echt is:
een gedrocht die voortkomt uit het kapitalistisch systeem.
De coronamaatregelen zijn hier de kersen op de taart. Om de
oudere generatie te beschermen tegen dit virus (over de oorsprong kan er eventueel
ook nog verwezen worden naar het kapitalisme) worden ze als het ware opgesloten
tussen vier muren. Voor rusthuisbewoners is dit, naast de bovengenoemde problemen,
zeer erg en voor velen zijn de genomen maatregelen buiten proportie. Hoewel
deze maatregelen bedoeld zijn om de mensen te beschermen, laten ze vooral zien
hoe het systeem naar hun kijkt. Ze zijn, zoals meneer Lybaert het zegt, out of
date. Corona, en de genomen maatregelen, illustreren hoe wij als maatschappij de
oudere generaties de afgelopen jaren hebben behandeld, hoe de economie in zijn
jacht naar winst ons heeft gescheiden van elkaar.
Hij-die-niet-genoemd-mag-worden
Uiteraard kan er nog zoveel meer gezegd worden over dit
onderwerp en zijn de meningen sterk verdeeld. Samenzweringstheoretici zijn van
mening dat dit virus de bevolking moet uitdunnen, economische critici roepen om
versoepeling om de economie te redden, rusthuisbewoners uiten hun frustraties
en onmacht bij hun verloren vrijheid, de lijst gaat zo maar door. Wie heeft het
bij het rechte eind? Wat is het juiste om te doen? Ik stel voor dat we, als
kritische denkers, toch vooral op zoek moeten gaan naar de kern van het
probleem, naar wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat we hier staan.
‘Hij-die-niet-genoemd-mag-worden’, slechts weinigen durven hem
te benoemen, maar ik spreek het bij zijn naam: kapitalisme. Het concept ‘rusthuis’
is slechts één van diens gedrochten, welke kunnen jullie nog bedenken?
Bron
Lybaert, R. (28 augustus 2020). Hartenkreet van een
rusthuisbewoner: ‘Vrijheid is alleen nog een recht voor wie jonger is dan 80’. [Opiniestuk].
Knack. Geraadpleegd op 12 november 2020, via https://www.knack.be/nieuws/belgie/hartenkreet-van-een-rusthuisbewoner-vrijheid-is-alleen-nog-een-recht-voor-wie-jonger-is-dan-80/article-opinion-1634343.html?cookie_check=1605175494
Reacties
Een reactie posten