Racisme en de Vlaamse cultuur
Racisme en de Vlaamse cultuur in één titel? Dat kan niet anders dan kwade blikken en haatberichten verwachten, maar het is eens nodig om de Vlaamse cultuur te ‘problematiseren’. Net zoals ik er een probleem van maak wanneer ik in Venetië aan het rondlopen ben en een duif beslist om zijn poep op mij te laten vallen, zo ook maak ik er een probleem van als ik zie dat de Vlaamse cultuur als een duif zijn vuiligheid op en over anderen heen verspreidt.
Racisme bestaat
en we weten allemaal dat dit ernstige schade toebrengt aan de samenleving. Niet
enkel worden levens vernietigd door mensen met een migratie-achtergrond toegang te weigeren tot beter
betaalde jobs, degelijke woningen en scholing, maar het wekt ook agressie en
frustratie in de hand. Je kan het hun moeilijk kwalijk nemen als ze in
opstand komen na jarenlange onderdrukking, iets wat we vandaag meer en meer
zien gebeuren: ‘black lives matter’, jongeren met een
migratieachtergrond, activisten en bezorgde burgers komen meer en meer op om
dit onrecht een halt toe te roepen. Maar er ligt iets dwars, diepgaande
veranderingen worden binnen de samenleving tegengehouden en men zweert bij ‘de
Vlaamse cultuur’ als het enige juiste.
Mijn doel in deze
blog is om te provoceren, om hard en ongeremd tekeer te gaan. Je kan je
natuurlijk afvragen welk recht ik denk te hebben, als product van migratie,
om überhaupt kritiek te durven uiten op de Vlaming en zijn cultuur? Maak je
niet druk, kritiek uiten wil niet zeggen dat alles en iedereen door het slijk gehaald moet worden. Kritisch denken en redeneren is meer dan ooit nodig en het is belangrijk
om af en toe een stap achteruit te zetten om je denkkader eens te overzien.
Misschien zie je dan wel dingen die je voorheen niet zag? In deze blog probeer
ik net dat te doen.
De Vlaamse cultuur en zijn betekenis
Maakt racisme
deel uit van de Vlaamse cultuur? Dat is de vraag die we vandaag stellen en waar
ik een antwoord op zal proberen te vinden.
Wat verstaan we
nu onder ‘cultuur’? Iedereen weet natuurlijk wat cultuur is. Muziek, kunst, taal,
normen en waarden, etc. zijn allemaal onderdelen die deel uitmaken van cultuur.
Cultuur beïnvloedt ons gedrag en onderscheidt ons van de leden van andere
maatschappijen, we leren wat goed is en slecht, welke waarden we belangrijk
vinden om na te streven, hoe we ons moeten gedragen. De Vlaamse cultuur wordt
vooral gekenmerkt door Christelijke en democratische waarden, de Vlaamse taal,
de Vlaamse leeuw en natuurlijk de Vlaamse geschiedenis. Er bestaat geen twijfel
over dat Vlaanderen een cultuur heeft, ook al kunnen we hier weleens om lachen
(vooral met de Vlaamse canon). Hoe past racisme dan in dit plaatje? De volgende
onderwerpen zouden je moeten helpen om tot dat inzicht te komen.
Zwarte piet
Het voorbeeld bij
uitstek! Zwarte Piet, een figuur waar talloze discussies over gevoerd en zelfs
over gevochten wordt. Er is weinig ruimte voor een deftig debat over de plaats
die Zwarte Piet wel of niet heeft in deze superdiverse samenleving, maar één
uitspraak die wel duidelijk weerklinkt is: ‘Zwarte Piet maakt deel uit van onze
cultuur, blijf eraf’! Het lijkt erop dat sommige Vlamingen ervan uitgaan dat Zwarte
Piet integraal deel uitmaakt van de Vlaamse cultuur en tradities, en net daarom
als een soort heiligdom wordt beschouwd. Dat er een racistische toon aan
vasthangt interesseert hun niet, het maakt deel uit van hun kindertijd en
daarom moet het blijven bestaan.
Allereerst, waar
komt Zwarte Piet eigenlijk vandaan? Er zijn verschillende verhalen terug te
vinden over de afkomst van Sinterklaas en Zwarte Piet, de één al wat
griezeliger dan de ander. Verhalen waarbij Sinterklaas zichzelf zwart
schilderde en stoute kinderen ontvoerde, criminelen werden Zwarte Piet genoemd,
enzovoort. Pas na 1850 veranderde het verhaal van Sinterklaas naar een meer
kindervriendelijke figuur. Sinterklaas die kinderen cadeaus bracht en Zwarte Piet
als de nieuwe boeman die kinderen strafte of ontvoerde als ze stout waren. Let
wel: in deze tijd was slavernij nog steeds legaal, waar voornamelijk zwarten
als slaaf werden gebruikt door de witten. Tot op de dag van vandaag is deze
traditie al talloze keren veranderd en aangepast aan de toenmalige samenleving
en zijn normen en waarden.
Zwarte piet wordt
vandaag sterk bekritiseerd door progressieve groepen en kleurlingen wereldwijd vanwege
zijn beledigende uiterlijk en gedrag: een man/vrouw in het zwart geschminkt met
kledingkenmerken en accessoires als middelpunt van spot en gelach. Het beeld
dat een zwarte een oudere witte man als knecht bedient of “helpt” geeft een
krachtig beeld weer die ons terug katapulteert naar de jaren 1850 en daarvoor.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat men hierover een sterk standpunt inneemt
om Zwarte Piet te bevrijden van zijn positie (symbolisch). De impact op
kinderen moet ook ter discussie worden gesteld: zwarte/gekleurde kinderen die zichzelf
identificeren met Zwarte Piet en de witte kinderen die zich identificeren met Sinterklaas,
of erger: wanneer andere kinderen dit doen bij elkaar. Er zijn genoeg verhalen
waarbij gekleurde kinderen werden gemaakt gepest door hun klasgenoten vanwege
de gekleurde overeenkomsten. Pedagogisch gezien lijkt het me onverantwoord dat
kinderen geconfronteerd moeten worden met deze ongelijke behandeling en positie
waarin ze worden gezet omdat het “hoort bij onze traditie”. Voor degenen die
nieuwsgierig zijn naar de gevolgen, de ‘doll test’ vind ik een interessant
experiment om eens te bekijken. Je kan duidelijk zien hoe kleine kinderen zich
al bewust zijn van hun huidskleur en hoe ze behandeld worden/zichzelf
behandelen op basis daarvan. Is dat dan waar de Vlaamse cultuur voor wil staan,
gekleurde kinderen op jonge leeftijd al aanleren dat ze minderwaardig zijn dan
de witte kinderen?
De standbeeldendiscussie
Het Belgisch
koloniaal verleden. In 1885 verwerft Leopold II officieel het eigendom van Congo-Vrijstaat
(deze naam gaf de koning aan toenmalig Congo). Wat hierop volgt wordt weleens de
Congolese holocaust genoemd: miljoenen Afrikanen verloren hun leven tijdens de
kolonisatie, moesten werken onder uitbuitende arbeidsomstandigheden om de winst
maximaal binnen te halen, massale mishandeling van de Afrikanen door de witte
onderdrukker (slagen en verwondingen, verminking, doodslag, elkaar uitmoorden),
het opleggen van het Christelijke geloof als de enige ware religie, etc.
De bloedige terreurjaren
onder het bewind van Leopold II duurde voort tot 1908, waarna hij het eigendom
over Congo-Vrijstaat overhandigde aan de Belgische Staat. In die 23 jaar heeft
Leopold II zijn fortuin aanzienlijk zien groeien op de kap van de Congolese
bevolking. Zij bloedden zodat hij en de Belgische staat in rijkdom konden baden,
zodat verschillende openbare werken uitgevoerd konden worden en natuurlijk het
privévermogen van de koning gespijsd kon worden. Ter verering van Leopold II
werden er talloze standbeelden voor hem opgericht en straatnamen naar hem
vernoemd uit dankbaarheid voor wat hij had gedaan. Het waren toen zeker simpelere
tijden?
Men kan zich
afvragen hoe het mogelijk is geweest dat de Belgische bevolking hier geen
problemen mee had. Door het gebruik van propaganda en het afschilderen van ‘wilde
zwarte mensen die beschaving bijgebracht moesten worden’ werd het hele
kolonieverhaal algemeen aanvaard door de Belgische bevolking. Vandaag de dag
zou dit niet meer mogelijk zijn (althans dat hoop ik toch). Maar dan kunnen we
ons de vraag stellen waarom er zoveel verzet is bij het weghalen van de
standbeelden van Leopold II? We weten wat hij heeft gedaan, onder welke
mensonterende toestanden hij miljoenen Afrikanen heeft laten lijden voor zijn
eigen profijt, en toch hechten enkele Vlamingen zoveel waarde aan een
standbeeld omdat “het deel uitmaakt van onze cultuur”. Vind je dan dat het
onderdrukken van anderen en het gebruik van bruut geweld gerechtvaardigd kan
worden omdat het hoort bij onze cultuur? Het verwijderen van deze standbeelden
zou net een teken zijn van nederigheid en respect, uit pure fatsoen. Laat dat
een onderdeel zijn van de Vlaamse cultuur, in plaats van het verheerlijken en
romantiseren van een massamoordenaar.
De met-stront-gooiende-witte-apen op sociale media
Net zoals mijn
beeldspraak over poepende duiven en de Vlaamse cultuur ga ik voor het derde onderwerp
een stap verder en viseer ik degenen die doelbewust racisme en haat verspreiden.
Als je op zoek bent naar bewijs dat de mens een afstammeling is van de aap, dan
raad ik je aan om typische racisten in hun natuurlijke omgeving online te observeren.
Let op het overeenkomende gedrag die ze stellen: het gebruik van vuile woorden
en taalgebruik alsof ze letterlijk met stront aan het gooien zijn op alles en
iedereen wat hun niet aanstaat, ongecontroleerd gedrag met
superioriteitsgevoelens (het alfamannetje willen zijn) en heel soms zelfs niet
al te snugger, maar ik wil de apen natuurlijk niet beledigen aangezien zij wel
degelijk intelligent zijn.
Hoe dan ook het
zijn deze mensen die, zogezegd, de Vlaamse waarden en normen hoog in het
vaandel dragen, maar is dat effectief wel zo? Zoals ik al eerder zei zijn de
Vlaamse/Belgische waarden vooral Christelijk en democratisch van aard. Respect
voor onze naasten, recht op vrijheid, streven naar gelijkheid zijn maar enkelen
die mij zo te binnenschieten. Het lijkt erop dat het racistisch taalgebruik
totaal niet aansluit bij de Vlaamse waarden en normen, maar toch worden ze
beschouwd als gerechtvaardigde wapens. Noodzakelijk kwaad om de strijd tegen de
vijanden van de Vlaamse cultuur te kunnen winnen. Het is door het gedrag van
deze enkelingen dat de titel ‘Vlaming’ letterlijk door de stront wordt heen gesleurd
en ironisch genoeg door de eigen stront die ze zelf produceren.
Afsluiter
Voor de afsluiter
kijken we even terug op de besproken onderwerpen en de algemene vraag die werd
gesteld: maakt racisme deel uit van de Vlaamse cultuur? Mijn antwoord: er zijn
wel degelijk racistische elementen terug te vinden binnen de Vlaamse cultuur,
zoals Zwarte Piet en het willen behouden van Leopold II monumenten. Toch kunnen
we niet over de hele lijn spreken over een racistische cultuur. Het gedrag van
enkele rotte appels als vooroordeel mag niet het excuus zijn om een hele
bevolkingsgroep met de vinger te wijzen net zoals wij, als witten, ook niet
anderen moeten behandelen volgens dezelfde stereotypen en vooroordelen.
Dit alles neemt overigens
niet weg dat racisme diepgeworteld zit in de structuur van onze samenleving. Hoewel
de Vlaamse cultuur niet racistisch is van aard toch gedragen we er ons niet
naar. We staan toe dat inwoners met een migratie-achtergrond uitgesloten worden
op meerdere facetten in de samenleving: van slecht onderwijs en pesterijen op
school door leerlingen en leerkrachten, tot het uitoefenen van slecht betaalde
en gevaarlijke jobs. Racisme zit vooral in het systeem waarbij beleidsmakers en
politici de huidige orde in stand probeert te houden, en wat is er beter dan
gebruik te maken van de dominante cultuur om dat te bewerkstelligen?
Super-interessant artikel. Mooi verwoord en zo goed als helemaal akkoord ermee!
BeantwoordenVerwijderenAls aanvulling deed ik onlangs een voorstel voor een nieuwe cultuur. Eentje waarvan de roots daarvan zijn zelfs ouder dan die van zwarte Piet en Leopold II (Niet veel ouder, maar toch een beetje ^^).
https://medium.com/@zjefvanacker/ik-vraag-dus-ik-ben-12-wat-is-het-potentieel-van-belgi%C3%AB-9872ed0058a2