Politieke onverschilligheid: een bedreiging voor de democratie

 Politieke onverschilligheid: een bedreiging voor de democratie

Het jaar 2024 zet zich in en het belooft op politiek niveau een hele strijd te worden. Europees, federaal, Vlaams, provinciaal en gemeentelijk vinden er verkiezingen plaats. Raakt iemand er nog aan uit op wie zullen stemmen, en zo mee vorm te geven aan de maatschappij waar we in leven?

Gemakkelijk is het zeker niet, maar we kunnen het ons niet veroorloven om politiek onverschillig te worden. Martha Gellhorn (1984) waarschuwt ons hiervoor:
Mensen zeggen vaak, met trots: 'ik ben niet geïnteresseerd in politiek'. Ze kunnen even goed zeggen: 'ik ben niet geïnteresseerd in mijn levensstandaard, mijn gezondheid, mijn job, mijn rechten, mijn vrijheden, mijn toekomst of elk ander toekomst.' Als we de controle willen behouden over onze wereld en levens, dan moeten we geïnteresseerd zijn in politiek.

Politiek handelen is noodzakelijk om vrij te zijn. Of beter: vrijheid is politiek, is handelen, is actie ondernemen. We mogen ons niet blind staren op wat we 'partijpolitiek' noemen, of denken dat we enkel maar moeten gaan stemmen om de zoveel jaar. De vrijheid om ons politiek te engageren is noodzakelijk om de democratie te beschermen, en daarbij onze verworven vrijheden te garanderen. We mogen ons als burger niet afkeren van onze sociale en politieke verantwoordelijkheid tegenover onze medemens, over hoe politici en andere machtige (kapitaalkrachtige) spelers de maatschappij vorm geven.

Wat is hiervoor nodig? Allereerst is het onze taak als burger om ons politiek bewustzijn aan te wakkeren, om moedig te zijn tegen de politieke onverschilligheid. Moedig zijn om elkaar moeilijke vragen te stellen, vastgeroeste ideeën en gedachten kritisch in vraag te stellen, om de verstikkende houding van de 'partijpolitiek' te doorbreken.

Alvast mijn boodschap voor dit jaar: sta niet passief aan de zijlijn, maar engageer je om politiek je stem uit te brengen. Lees je in, ga in dialoog met mensen die je mening niet delen, verenig je, filosofeer over het leven en hoe je de ideale samenleving ziet, start een burgerinitiatief, neem je minder mobiele buur mee als je gaat stemmen, ... Kortom: wees moedig!
Doe wat je kan, op jouw maat, en ga actief aan de slag om de wereld samen met je medemens op te bouwen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verwrongen loyaliteit

Coronamaatregelen in een neoliberaal kapitalisme

Het verschil tussen politiek links en rechts deel 1