Waar waren jullie toen...?

Beste dokters die graag luid roepen op mijn scherm

Waar waren jullie, is de vraag die ik mij constant stel wanneer ik jullie video’s bekijk. Verschillende social media platformen probeerden jullie het zwijgen op te leggen, maar toch wisten jullie tot aan mijn oren en ogen te geraken. Ik zie de frustratie, en de zorg die jullie willen toedienen aan de (Amerikaanse) bevolking. Jullie praten over dat het medicijn ‘hydrychlo…- wat het ook is’ een effectief middel is tegen Covid-19, dat de media zwijgt over de sociale gevolgen van de lockdowns, het gebrek aan informatie over een gezonde levensstijl,…

Hoewel ik onder de indruk ben van het opgezette stuk dat jullie voeren, ben ik eerder gedegouteerd en misnoegd over het lef die jullie wel hebben om nu ineens naar buiten te komen en te preken voor de veiligheid van het Amerikaanse volk.

Waar waren jullie?

Toen een patiënt binnenkwam, en stierf door de verkeerde medicatie die hij/zij werd voorgeschreven door de dokter die hem/haar moest helpen?

  • Dit komt neer op 17000 tot 20000 Amerikaanse levens per jaar!

Waar waren jullie
toen een patiënt duizenden dollars moest betalen voor een behandeling bij een blindedarmontsteking?

Waar waren jullie
toen een patiënt ontslagen werd uit het ziekenhuis, met de rolstoel werd buitengezet en maar zelf thuis moest zien te geraken?

Waar waren jullie
toen een Amerikaanse burger maandelijks honderden dollars moet ophoesten voor een ziekteverzekering, met een eigen risico die oploopt tot enkele duizenden dollars?

Waar waren jullie
Toen verschillende ziekenhuizen fuseerden, en zo meer macht en controle kreeg over de markt om de ziekenhuiskosten, met als gevolg ook de ziekteverzekeringen, te verhogen? Waar jullie als dokters graag een graantje van meepikken, aangezien jullie samen aan tafel zitten met de verzekeraars en de ziekenhuizen.

Waar waren jullie
toen een vader die ene doktersbezoek bleef uitstellen omdat hij moesten kiezen tussen eten voor zijn familie of medicatie die misschien zijn dood zou kosten?

Waar waren jullie
toen er opnieuw een patiënt stierf door een hartaandoening of kanker, mede veroorzaakt door een zeer ongezonde leefstijl? Zeker als jullie weten dat meer dan 60% van de Amerikaanse bevolking last heeft van overgewicht?

Waar waren jullie toen, toen, toen,…

Jullie “bestrijden” symptomen, maar niet de oorzaak

Ik hoor jullie roepen en tieren, vol frustratie en ongeloof. Maar ook jullie, getrainde veteranen in de oorlog tegen Covid-19, slagen er niet in om de juiste informatie mee te delen. Ik heb het dan niet over jullie genoemde medicatie, oh nee hoor, maar ik erger me vooral aan jullie gebrek aan maatschappelijk inzicht. De problemen waar het Amerikaanse volk dag in en dag uit mee te maken krijgt.

Fastfoodketens op elke hoek van de straat, scholen met gefrituurd ontbijt, een minimuminkomen lager dan het aantal keer dat een gemiddelde Amerikaan gaat sporten in zijn heel leven, studiekosten waarbij ik mijn beide nieren zou moeten verkopen om één jaar te kunnen gaan studeren (om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van die school), afbraak van sociale voorzieningen die mensen met psychosociale problemen zou moeten helpen (zeker nu ondervinden jullie daar de catastrofale gevolgen van), zeer hoog aantal druggerelateerde overlijdens,… en de lijst kan zo verder.

En dit zijn slechts enkele symptomen, beste dokters. Symptomen van een neoliberaal zieke staat, een op geldbelust kapitalistische maatschappij die niets anders deed de afgelopen 40-50 jaar dan het uitbuiten van de werkende klasse. The American Dream werd vernietigd met de komst van dit systeem. Men is boos en kwaad, en wie kan hun dat kwalijk nemen als dit alles je werd aangedaan door een kleine groep mensen die dit perfect wist te orkestreren?

Red Flag! Sponsored by the Tea Party Patriots?

De Tea Party Patriots, klinkt wel een leuke naam voor een clubje. De duistere waarheid achter deze groep is helaas minder prettig, het heeft namelijk sterke banden met (extreem)rechtse groepen zoals ‘Alt-right’ en ‘Alt-light’ (de ene is extreem, de ander wat minder). Waar staan deze politiek getinte groepen voor? Om te beginnen zijn ze antidemocratisch, zeer nationalistisch, sterke aanhangers van het kapitalisme, Alt-right is voornamelijk racistisch/fascistisch/neonazistisch, schuwen geen geweld en zijn online massaal actief bezig met propaganda en massamanipulatie. Ik bezocht onlangs één van hun websites, en sjeezes de kwaadaardigheid liet me bijna lopen naar de eerste de beste kerk (en ik ben nochtans niet religieus ingesteld).

Met deze informatie in het achterhoofd lijken de puzzelstukjes wel in elkaar te vallen. We weten dat het kapitalisme, versterkt door het neoliberaal systeem, vooral (zeer) voordelig is voor de rijken in de samenleving. Vooral politiek rechts is hier een sterke voorstander van.
Maar de sociale problemen die hieruit ontstaan zijn net catastrofaal wanneer men aankijkt tegen een pandemie zoals deze. Mensen sterven bij de vleet, verliezen hun job, dreigen dakloos te worden, weet ik veel wat deze mensen nog moeten meemaken. En om dan te zien dat een (extreem)rechtse groep, die zichzelf heeft verrijkt door dit kapitalistisch systeem, jullie dokters nu sponsort om op te komen tegen de genomen maatregelen?

Waar waren jullie toen…? En dan beginnen we weer van vooraf aan.

It's all a political game people, met mensenlevens als inzet

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verwrongen loyaliteit

Coronamaatregelen in een neoliberaal kapitalisme

Het verschil tussen politiek links en rechts deel 1