Omgekeerd racisme
Inleiding
In deze kleinschalige analyse buig ik mij over het concept
‘omgekeerd racisme’. We zien dit vaker terug voorkomen, maar wat betekent het
eigenlijk? En waar komt het vandaan? In deze tijden van bewustwording van ons
eigen gedrag en de ‘Black lives matter’ beweging ga ik op zoek naar hoe racisme
leeft in onze samenleving en op welke manier politici hierop inspelen.
1 Racisme
Voor dit onderwerp definieer ik het woord ‘racisme’ als
koepelterm. Racisme vinden we namelijk terug op verschillende niveaus binnen
onze samenleving, dus het is zeker van belang om dit onderwerp verder open te
trekken om een breder beeld te kunnen schetsen.
1.1 Wat is racisme?
Racisme kan omschreven worden bij het veroordelen van
andermans gedrag bij negatieve houdingen tegenover allerlei etnische
minderheidsgroepen. Hier gaat het om de houding of attitudes, de opvattingen en
meningen van de bevolking (of een deel ervan). In dit geval beperkt racisme
zich op microniveau, racisme tussen individuen.
Op mesoniveau wordt racisme beschreven door het ongelijk
behandelen of uitsluiten van anderen omwille van hun huidskleur en/of etnische
afkomst. Dit wordt institutioneel racisme genoemd, en we vinden dit terug op
meerdere plaatsen in onze maatschappij. Verschillende onderzoeken tonen aan dat
Belgische inwoners met een migratie-achtergrond minder snel uitgenodigd worden
voor een sollicitatiegesprek in vergelijking met een autochtoon met dezelfde of
soortgelijke cv en competenties, politie stelt zich strenger op ten opzichte
van mensen met een migratie-achtergrond, en op de huurmarkt hebben ze minder
kans op een woning. Racisme wordt op dit niveau ook wel discriminatie genoemd.
Een derde niveau waar we racisme terugvinden, is op
macroniveau. In dit geval spreken we van een ideologie die aan bepaalde groepen
ongunstige eigenschappen en vaak een lage maatschappelijke status toeschrijft
op basis van aangeboren fysieke en/of culturele kenmerken. Op dit niveau
verwijzen we naar politieke bewegingen die minderheidsgroeperingen bewust in
een slecht daglicht plaatsen als deel van hun politiek programma, om zo hun
ideologie te verspreiden en aan populariteit te winnen bij de algemene
bevolking.
1.2 Sociologische verklaring van het begrip ‘racisme’
We maken hier een onderscheid tussen twee theorieën.
1.
Sociaal-structurele aard
De oorzaak van spanningen tussen
verschillende groepen in de samenleving wordt verklaard door tussenliggende
conflicten. De groeperingen voelen zich bedreigd door de ander waardoor elkaars
belangen geschaad kunnen worden. De groep wiens belangen geschaad wordt of dat
denkt door leden van een andere groep (een etnische groep), kan hierop reageren
met het ontwikkelen van een rasvooroordeel.
Een mooi voorbeeld van de sociale
identiteitstheorie, waarbij we de neiging hebben om ons aan te sluiten bij een
groep die mee onze sociale identiteit vormt. Het gevaar hierin bestaat echter
dat we, de groep waartoe we behoren en zijn gedrag, positiever zullen beoordelen
dan het werkelijk is, en de andere groep(en) sneller zullen veroordelen zonder
dat deze gebaseerd zijn op objectieve feiten.
2.
Een tweede theorie gaat uit van de zelfstandige
invloed die uitgeoefend wordt door bepaalde culturele opvattingen die
wijdverspreid worden doorheen de samenleving. Op deze manier worden meningen
constant hervormd over het idee cultuur en het beeld van andere etnische
groepen. Dit vinden we vooral terug in massemedia, schoolboeken, literatuur,
etc. Op deze manier worden vooroordelen verder verspreid doorheen de
samenleving zonder dat ze er zelfbewust van zijn.
1.3 Omgekeerd racisme
Omgekeerd racisme, ofwel ‘antiblank racisme’ genoemd, is een
term die we vaak horen bij (extreem) rechtse politici. Het European Network
Against Racism (ENAR) veroordeelt het gebruik van deze term en beschrijft het
als “een ideologisch tegenoffensief om de notie ‘racisme’ zelf uit te hollen” (Unia,
2014, p. 40). De term ‘omgekeerd racisme’ wordt dus gebruikt door de blanken
(of de witten) om zichzelf te verdedigen wanneer ze zich beledigd, gekwetst, of
aangevallen voelen door een etnische minderheid. Maar klopt deze term wel?
Volgens het ENAR is er nood aan een evenwichtige analyse om dit in een juister
beeld te plaatsen. Zoals hierboven beschreven bij punt 1.1 komt racisme voor
bij vooroordelen, discriminatie en ideologische opvattingen tegenover een
etnische minderheidsgroep. Maar, tegelijk moeten we erkennen dat er bij
minderheden ook xenofobie en haat bestaat tegenover de meerderheid van een groep
of bevolking binnen een samenleving. In dit geval spreken we ook van racisme.
2 Invloed van racisme op de maatschappij
We hebben de termen racisme en omgekeerd racisme eens van
dichterbij bekeken, en we kunnen een voorlopige conclusie maken dat de term omgekeerd
racisme slechts een ideologische oorsprong heeft als een tegenreactie om het
problematiek racisme te counteren (weliswaar in het voordeel van “het
slachtoffer” van omgekeerd racisme). Maar wat is nu de impact ervan? ENAR
omschrijft het als volgt: “Discriminatie door de meerderheid heeft een veel
grotere impact dan discriminatie door de minderheid. Dat geldt vooreerst puur
kwantitatief. Onze samenleving telt ongeveer 15% personen met een
migratieachtergrond. Stel dat in onze samenleving 30% mensen racistisch zijn en
dit gelijk gespreid is over de verschillende groepen. Dan telt onze totale
bevolking 4,5% racistische mensen uit etnisch-culturele minderheden en 25,5%
racistische meerderheidsmensen. Maar het gaat om meer dan cijfers. De positie
van verschillende groepen is immers niet gelijk. In ons land is de
meerderheidsgroep dominant, zowel politiek, economisch als maatschappelijk. Met
andere woorden: de ‘witte’ meerderheid bepaalt de regels, verdeelt de jobs en
zet de toon. De 25,5% mensen met racistische attitudes en een
meerderheidsachtergrond krijgen dus veel vaker kans om te discrimineren, en de
minderheidsgroep loopt een groter risico om hen tegen te komen in zijn streven
naar een goede opleiding, loopbaan, woning enzovoort. Dat is overigens ook de
realiteit vandaag: op al die domeinen scoort discriminatie bitter hoog. Een
realiteit die zorgt voor veel frustraties bij de mensen uit die
minderheidsgroepen. Confrontatie met discriminatie is een hypotheek op de
ontwikkeling van een evenwichtig zelfbeeld en leidt bij sommigen tot een
diepgeworteld negatief gevoel tegenover de meerderheidsgroep. Anderen wentelen
hun ongenoegen af op groepen die nog lager in de maatschappelijke hiërarchie
staan. De link met ‘omgekeerd racisme’ is snel gelegd” (Unia, 2014, p. 43.).
We kunnen dus stellen dat hoewel de witte gemeenschap ook te
maken krijgt met racisme door leden van een etnische minderheidsgroepering, de
andere etnische minderheidsgroeperingen meer last en hinder ondervinden van
racisme dan de witte gemeenschap. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat racisme
gepleegd door een etnische minderheid getolereerd mag worden. Elke vorm van
racisme is een smet op onze samenleving, en naar mijn zeggen moet de focus
liggen op verbindend werken, een taak voor onze politici op macroniveau, en ook
onderling tussen individuen.
3 Het gebruik van ideologie op macroniveau: hoe politici (soms onopgemerkt) racisme weet te verspreiden
Als afsluiter van deze korte analyse leek het me niet
onbelangrijk om eens te kijken hoe politieke partijen (bewust of onbewust)
racisme weet verspreiden.
3.1 Taal is niet neutraal
In de filosofie heb ik de uitdrukking ‘taal is niet
neutraal’ horen vallen. Sindsdien ben ik meer gaan opletten over niet enkel
mijn eigen taalgebruik, maar vooral die van politici. Op heel slinkse wijze
slagen politici erin om boodschappen over te brengen om zo doelbewust de
bevolking te “trainen” weliswaar om emoties op te wekken bij bepaalde woorden.
Woorden die zorgvuldig gekozen worden om hun politieke agenda op te leggen bij
het volk. Mathieu Bokestael schreef hier een interessant artikel over bij Mo*.
In het artikel legt hij uit hoe Geert Wilders in Nederland woorden en metaforen
gebruikt in zijn speeches, om zo empathie en sympathie bij het volk op te
wekken. Op deze manier telt de inhoud van het verhaal niet meer, want een
politieker heeft als doel sympathie te krijgen van zijn stemmers (Bokestael, 28
maart 2017).
Een voorbeeld. ‘Wilders heeft het over vluchtelingen, maar
hij gebruikt woorden en metaforen die bij de luisteraar net het beeld van het
terrorisme oproepen. Op die manier zorgt Wilders ervoor dat beide lexicale
velden gaan overlappen en dat de luisteraar ze ook gaat vereenzelvigen en de
concepten ‘vluchteling’ en ‘terrorist’ achteloos als identiek gaat beschouwen,
hoewel dit helemaal niet het geval is.” (Bokestael, 28 maart 2017). Lexicaal
wil zeggen: groepen woorden die bij elkaar horen. Als we denken aan het woord
‘vluchtelingen’ hoor ik zelf: vluchten, oorlog, armoede, etc. Een politicus zoals
Geert Wilders speelt hier duidelijk op in door in zijn speeches zijn woorden
zorgvuldig uit te kiezen, en ze te associëren met andere woorden zoals ISIS, Al
Qaeda, extremisme, terrorisme, etc.
3.2 Dog whistle
We gaan door naar de volgende techniek die door politici
gebruikt wordt om racisme verder te verspreiden onder het volk. De term ‘dog
whistle’ is er een die me heel nieuw in de oren klinkt. Een dog whistle (een
hondenfluitje) is een type fluit die gebruikt wordt bij het trainen van honden.
Deze fluit produceert een geluid die (grotendeels) buiten het bereik van het
menselijke gehoor ligt met als bedoeling honden te trainen.
Wat heeft een hondenfluitje nu met politiek te maken? Wel,
deze techniek past perfect bij het eerder besproken onderwerp over taal. We
hebben als voorbeeld Geert Wilders gebruikt om aan te tonen hoe taal gebruikt
kan worden om racisme (bewust) verder te verspreiden door bepaalde termen aan
elkaar te koppelen zodat ze negatieve gevoelens opwekken. Dog whistling heeft
een andere functie, namelijk een boodschap de wereld insturen die op het eerste
gezicht onschuldig is, maar een specifieke boodschap heeft voor een select
publiek om racisme te verspreiden. Ian Haney López beschrijft het proces van
dog whistling in 3 stappen. De politicus verkondigt als eerste een boodschap
die ongemerkt racistisch is bij het volk, vervolgens wordt hij hierover
aangesproken en beschuldigt van racisme. Maar de boodschap is zo verhuld dat er
geen sprake zou kunnen zijn van racisme, dus hij kan dit ontkennen. Ondertussen
heeft de boodschap zich kunnen verspreiden met al de gevolgen van dien. Verder
stelt Ian Haney López het zo: “Ik ben niet racistisch, je noemt me alleen maar
racistisch omdat ik wit ben. Dat is racistisch van jou”, zegt hij tegen
critici. Conservatieven en extreemrechtse politici draaien racisme om en laten
hun aanhangers zo geloven dat progressieven en mensen van kleur een hekel
hebben aan witte mensen. Op die manier wakkeren ze raciale angsten nog verder
aan.” (Schram, 3 februari 2020).
Het gebruik van de term ‘omgekeerd racisme’ past hierbij
perfect in het plaatje. Eerst en vooral wordt er met deze term een specifiek
publiek aangesproken, namelijk de blanken die zich gediscrimineerd voelen door
de etnische minderheid. Ze krijgen op deze manier gehoor aan hun frustraties,
en de sympathie voor politici die voor hun willen opkomen. Tegelijk is niet
iedereen bekend met deze term. Bij een rondvraag bij verschillende collega’s en
vrienden viel het op dat degenen met een migratie-achtergrond vaak niet wisten
wat deze term betekent. Collega’s of vrienden die openlijk stemden op een
(extreem) rechtse partij, of ze online volgen op sociale media, zijn er wel mee
bekend en geloven ook daadwerkelijk dat dit bestaat. Wanneer ik hun hiermee
confronteer dat dit slechts een ideologische tactiek is om de problematiek
racisme te ondermijnen, volgt hier sterke weerstand op. Hoewel deze rondvraag
op zeer kleine schaal is gebeurd, bevestigt het toch mijn vermoeden dat er hier
sprake is van verspreiding van racisme via de politiek.
4 Conclusie
We zijn aan het einde van deze korte analyse over racisme en
omgekeerd racisme, en we kijken terug naar wat we hieruit kunnen concluderen.
Allereerst is het duidelijk dat racisme een destructief
karakter heeft en schadelijk is voor een maatschappij. Deze kan op
verschillende niveaus voorkomen, en raakt vooral etnische minderheden binnen
een samenleving. Verder is het duidelijk dat de term ‘omgekeerd racisme’ niet
bestaat, en enkel gebruikt wordt binnen een ideologische visie (gecreëerd door
extreemrechtse partijen) om als blanke/witte te kunnen aanduiden wanneer
hij/zij slachtoffer is geweest van racisme door iemand van een andere etnische
afkomst. In dit geval spreken we ook over racisme.
Verder is het duidelijk dat racisme vooral door politici
sterk verspreid kan worden binnen de samenleving door het juiste gebruik van
woorden alleen .Het gebruik van de term ‘omgekeerd racisme’ is hier ook een
sterk voorbeeld van, en als samenleving moeten we meer waakzaam zijn bij de
gebruikte woordenschat bij onze politici. Politici gebruiken ongetwijfeld ook
andere manieren om racisme te verspreiden (zoals het opstellen van specifieke
wetten, ondermijnen van de grondrechten, etc.). We moeten extra waken over deze
signalen die politici ons uitzenden enerzijds, en als samenleving ons ook meer
bewust worden hoe racisme zich tentoonstelt aan ons en onze medeburgers.
Bronnen
Bokestael, M. (28 maart 2017). Wat Geert Wilders’ “Klare
Taal” ons leert over zijn wereldbeeld. [Wereldblog]. Mo*. Geraadpleegd
op 20 juni 2020, via https://www.mo.be/blog/wat-geert-wilders-gebruik-van-metaforen-intertekstualiteit-en-lexicale-velden-ons-kan-leren
Schram, E. (3 februari 2020). Wat politici eigenlijk
bedoelen als ze zeggen: ‘red dit land!’. [Artikel]. One World. Geraadpleegd
op 20 juni 2020, via https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/racisme/wat-politici-eigenlijk-bedoelen-als-ze-zeggen-red-dit-land/
Unia. (2014). Discriminatie/diversiteit: tijd voor een
interfederaal actieplan tegen racisme. [Jaarverslag]. Brussel
Reacties
Een reactie posten